Perjantai, Tammikuu 29, 2021, 15:26

 

Edellisessä blogissamme kirjoitimme etätyön haasteista ja hyvistä puolista. Tällä kerralla annamme muutamia vinkkejä siitä, miten palautumista voi tukea etätyössä. Osa vinkeistä soveltuu toki sellaisenaan mihin tahansa työympäristöön.

 

Yksi tärkeimmistä palautumista tukevista asioista on säännöllisen päivä- ja unirytmin ylläpitäminen. Työpäivä kannattaa aloittaa ja lopettaa joka päivä suunnilleen samaan aikaan, vaikka etätyö sallisi tähän suurenkin vaihtelun. Säännöllisestä työajasta kiinni pitäminen helpottaa rajanvetoa työn ja vapaa-ajan välille, auttaa pysymään hyvässä vireessä silloin, kun parasta suorituskykyä tarvitaan ja nukkumaan hyvin. Vaikka kotona työskennellessä olisi helppoa ja houkuttelevaa pidentää työpäivää tai palata työasioihin vielä uudelleen illalla, ei siitä kannata tehdä tapaa. Vastuu rajanvedosta on jokaisella itsellään ja vastuu tästä etätyössä on entistäkin suurempi. Aseta siis takaraja työpäivällesi ja pidä siitä kiinni.

 

Etänä työskennellessä keskeytyksiä tulee yleensä vähemmän kuin (avo-)konttorissa, mutta huomio voi silti poukkoilla eri viestikanavista tuleviin merkkiääniin ja visuaalisiin ärsykkeisiin, mikä häiritsee keskittymistä ja kuormittaa aivoja. Etenkin ongelmanratkaisua ja luovuutta vaativiin tehtäviin on järkevää varata häiriötöntä työskentelyaikaa päivittäin esim. 1-2h, jolloin sähköposti, puhelin ja muut viestikanavat ovat suljettuina/äänettömällä ja häiriötekijät ympäriltä minimoitu. Näin autat itseäsi keskittymään ja työskentelemään tehokkaasti. Varaa tämä aika mahdollisuuksien mukaan siihen kohti päivää, jolloin vireystilasi on parhaimmillaan. Tämä käytäntö parantaa työtehoa myös muuna työaikana k.o. rauhoitettujen tuntien lisäksi. 

 

Kalenteroi myös taukosi. Kun tauko on kalenterissa merkittynä, ei päiviä ei tule buukattua täyteen. On aikaa syödä kunnollinen lounas ja kenties iltapäivällä välipalaa tai tehdä taukojumppa. Työkavereiden kanssa sovittu etäkahvitauko voi tuoda piristystä ja kaivattua yhteydenpitoa muissakin kuin työasioissa. Ulkoilu päivänvalon aikaan nostaa vireystilaa ja tahdistaa sisäistä kelloa. Myös erilaiset taukoliikuntasovellukset ovat hyvä apu. Valmennuksissa käyttämämme Oura-sormus muistuttaa jaloittelusta 50 min yhtäjaksoisen paikallaanolon jälkeen. Pienistä mikrotauoistakin on hyötyä. Istumista ja sen tuomia haittoja voi taukoliikunnan lisäksi vähentää työskentelemällä osan päivästä seisten. Läppärin voi nostaa sopivan korkuisen hyllyn/senkin päälle, tai pöydän päälle kasata laatikoita seisomatyöpisteeksi. Puhelut ja etäpalaverit hoituvat istumisen sijaan yleensä yhtä hyvin seisten tai jopa kävelylenkiltä.

 

Sijoita työhön liittyvä välineistö eri huoneeseen tai piilota ne näkyvistä vapaa-ajalla. Jonkinlainen "siirtymäriitti" työstä vapaalle siirtymiseen on hyvä kehittää ja sisällyttää vapaa-aikaan sellaista aktiviteettia, joka on täysin erilaista kuin työ. Tämä voi aivotyöläisellä olla esim. kuntoliikuntaa tai käsillä tekemistä - jotain, joka on itselle mielekästä ja jonka tekemiseen uppoutuu niin, että kaikki muu unohtuu hetkeksi. Tällainen aktiivinen palautuminen auttaa irrottautumaan työstä, tukee hyvää elämänlaatua ja antaa voimavaroja arkeen. Valitettavasti tästä luovumme yleensä ensimmäisenä, kun kuormitus kasvaa. 

 

Mikäli haluat selvittää, millaisessa tasapainossa oma tai työyhteisösi kuormitus ja palautuminen ovat, autamme mielellämme - työympäristöstäsi riippumatta.

 

Hyvää alkanutta vuotta toivottaen,

Palaudutehokkaasti-tiimi


Sunnuntai, Joulukuu 6, 2020, 20:00

 

 

Moni asiakkaamme on opetellut uusia tapoja tehdä työtään etänä ja etätyöarki on tuonut mukanaan hyvät ja huonot puolensa. Tässä muutamia havaintoja niistä käymiemme valmennuskeskustelujen sekä Ouran tuottaman mittausdatan pohjalta.

 

Etätyöhön siirtyminen on säästänyt aikaa mm. työmatkoissa, mutta sosiaalinen yhteys työkavereihin ja asiakkaisiin on muuttunut. Toiset kokevat, että työskentely kotona on tehokkaampaa, koska keskeytyksiä tulee vähemmän ja etäpalavereissa pysytään paremmin asiassa. Toiset taas kaipaavat työkavereidensa seuraa ja kokevat yksin työskentelyn ja etäpalaverit henkisesti raskaina - etenkin, jos tuntuu, ettei informaatio kulje niin hyvin kuin työpaikalla kasvotusten.  Koska työmatkoihin ja töihin lähtemisen valmisteluihin ei enää kulu aikaa, on moni pystynyt lisäämään uniaikaansa ja nukkumaan aamuisin pidempään, mikä tukee vireyttä ja jaksamista. Työpäivän tauottaminen sen sijaan unohtuu helpommin kotona työskennellessä, kun tuttu rutiini käydä kahvitauolla ja lounaalla puuttuu. Aivojen tarvitsemat lepohetket jäävät vähiin, mikä voi etenkin loppupäivästä tuntua väsymyksenä ja vaikeutena keskittyä, ja työpäivän jälkeen energiataso on matala. Taukojen puuttuessa myöskään keho ei saa tarvitsemaansa liikettä paikallaanolon vastapainoksi. Passiivinen aika etätyössä onkin monilla lisääntynyt selvästi. Osa on rakennellut kotiinsa seisomatyöpisteitä, mutta kaikilla tämä ei ole ollut mahdollista, tai asiaa ei ole tullut ajateltua sen enempää. Keho on ehkä alkanut muistutella liiallisesta istumisesta kiputiloina, tai arkiaktiivisuuden väheneminen on alkanut näkymään vaa´ assa ja vyötäröllä. 

 

Syöminen etätöitä tehdessä voi helposti muuttua välipalatyyppiseksi, koska työpaikkaravintolassa normaalisti syötävä täysipainoinen lounas puuttuu. Palautumista tukevan lounastauon tilalle on voinut tulla koneen ääressä ruoan hotkiminen, pitkin päivää jatkuva pieni napostelu tai syöminen on saattanut unohtua kokonaan. Verensokerin heittely kostautuu tyypillisesti väsymyksenä iltapäivällä ja vaikeuttaa syömisen hallintaa illalla. Mikäli työajan rajaaminen etätyössä onnistuu, säästyy vapaa-aikaa enemmän myös iltaan. Moni on kuitenkin kokenut työajan rajaamisen haastavaksi. Työpäivät ovat venyneet pitkiksi ja houkutus jatkaa töitä illalla on suuri, kun kaikki työhön liittyvä välineistö on kotona. Etenkin, jos harrastukset ovat vallitsevan tilanteen vuoksi tauolla ja vapaa-aikaan ei sisälly sellaista tekemistä, joka auttaisi irrottautumaan työstä myös henkisesti, vastapaino työlle jää vähäiseksi ja elpyminen työstä vaikeutuu. Kaikki tämä heijastuu palautumiseen ja unenlaatuun, vaikka unta määrällisesti tulisikin nyt aiempaa enemmän. 

 

Muuttunut arki on saattanut tuoda itsestä esiin uusia puolia ja kehittää itsetuntemusta. Toiset ovat kokeneet etätyön ja elämän rauhoittumisen tervetulleena, toisilla kuormitus on muutosten myötä kasvanut entisestään. Parempi itsetuntemus auttaa tekemään omaa hyvinvointia tukevia valintoja, ja kokeilemalla löytyy keinot, joilla tukea omaa ja yhteisön jaksamista myös muutostilanteissa. 

 

Mikäli haluat selvittää, millaisessa tasapainossa oma tai työyhteisösi kuormitus ja palautuminen tällä hetkellä ovat, autamme mielellämme.

 

Julkaisemme lähiaikoina blogille jatkoa palautumisen edistämisestä etätyössä.

 

Terveisin,

Palaudutehokkaasti-tiimi

 


Maanantai, Marraskuu 30, 2020, 20:12

Reilut 2000 Oura-mittausta ja yli 350 Tehokas Minä-valmennusta toteutettu! Oura-sormuksista on muodostunut selkeästi meidän suosituin mittaustapa, kokemukset ovat olleet mitä mainioimmat. Erinomaisesta, positiivisesta palautteesta voitte lukea jo aiemmista blogi-kirjoituksista. Stressinhallinnan ja palautumisen luennot toteutetaan nyt etäyhteyksillä.

Oura- mittaukset ja valmennukset on toteutettu alusta lähtien etäpalveluina ympäri Suomea ja naapurimaihin. Kehitämme asiakaskokemuksiin perustaen palveluitamme yhä paremmaksi.

Kulunut vuosi on ollut haastava kaikille koronatilanteen vuoksi. Olemme kuitenkin onnistuneet auttamaan työntekijöitä, yritysten henkilöstöä, stressin hallinnassa ja arjen tasapainon saavuttamisessa. Odotamme ja toivomme, että ajat muuttuvat suotuisammiksi ja ihmiset pääsevät normaaliin arkeen. Moni työntekijä on opetellut työntekoa uudella tavalla, etätyötä tekemällä, mikä on näyttänyt mittaustenkin perusteella sekä hyvät että huonot puolensa.

Seuraavassa blogi-kirjoituksessa kerromme lisää ja tarkempia havaintoja valmennettavien kokemuksista korona-aikana.

 

Palaudutehokkaasti-tiimi


Torstai, Heinäkuu 23, 2020, 16:13

Keväällä julkaisimme mitattuja tuloksia yksilövalmennuksistamme. Tulokset todennettiin Oura-älysormusmittauksilla. Valmennuksia on toteutettu kahdessa eri laajuudessa, joista pidempi on sisältänyt laajemmin psyykkisen valmennuksen kertoja.

Saamamme palaute on ollut erinomaista, mikä on osoitus kattavasta valmennussisällöstä ja valmentajan korkeatasoisesta ammattitaidosta. Tulokset ovat timanttisia!

Arvosteluasteikko 1-5.

 

Myös kirjallisesti annettu avoin palaute on ollut erittäin positiivista. Alla on muutamia poimintoja.

  • Kiitokset! Valmennus oli silmiä avaava. Toivon, että omaksutut asiat pysyvät mielessä.
  • Erittäin hyvä valmennus ja mukava ja asiantunteva valmentaja.
  • Oli hyvä, että valmennuksessa otettiin huomioon asiakkaan henkilökohtainen tilanne ja pienilläkin päivittäisillä muutoksilla sain aikaan hyviä tuloksia ja nämä myös tuntuvat olossa, mikä on tärkeintä.
  • Kynnys elämäntapojen muuttamiseen eri osa-alueilla ei ollut liian korkea, koska muutoksia tehtiin asteittain ja ne olivat sellaisia mitkä olivat käytännössä mahdollisia. Tekemäni muutokset ovat sopineet jokapäiväiseen arkeeni ja niiden pitäminen jatkossa tuntuu luontevalta. Suosittelen valmennusta.
  • Valmentajalle "iso peukku", oli todella kuunteleva, kannustava ja asiantunteva ammattilainen, tykkäsin.
    Itselleni hyödyllinen valmennus, josta sain hyviä vinkkejä palautumisen ja unen määrän, sekä laadun tärkeydestä.
  • Valmentajalla asiantunteva ja miellyttävä tapa käydä asiat läpi.
  • Aivan huippu! Nyt tietää paljon paremmin kuinka syödä ja miten levätä ja minkälaiset vaikutukset sillä on seuraavaan päivään.
  • Levon ja ravinnon merkitys tuli hyvin esille ja omakohtaisesti todettua niiden vaikutus energiatasoon.
    Todella mielenkiintoinen ja rikastava kokemus.
  • Asiantunteva valmentaja ei heilunut ruoska kourassa, vaan sai minut oivaltamaan asioita itse. Tein muutoksia elämäntapoihini ja jatkan valitulla tiellä pikku hiljaa edeten.
  • Erinomainen valmennus. Valmentajalla on asiantunteva valmentaja ja ottaa huomioon minut yksilönä. Tykkäsin tosi paljon. Ja suosittelen kaikille työkavereilleni tätä.
  • OIkein hyvä ja asiantunteva kouluttaja, jonka avulla löysin oman motivaation muutoksen toteutukseen.

Mittaustulosten ja asiakaspalautteiden pohjalta voimme lämpimästi suositella Tehokas Minä -valmennuksia arjen kuormitustilanteisiin, työssä ja vapaalla. Kiitämme ja iloitsemme saamastamme palautteesta!

Palaudutehokkaasti -tiimi

 


Keskiviikko, Huhtikuu 15, 2020, 08:53

Viruksen tai bakteerin aiheuttama tulehdus elimistössä näkyy autonomisen hermoston vasteissa. Immuunipuolustuksen aktivoituessa mm. kehon lämpötila kohoaa, leposyke nousee ja sykevälivaihtelu romahtaa. Uni ei ole palauttavaa, eivätkä yön aikana keholle välttämättömät korjausmekanismit käynnisty normaalisti. Tämän seurauksena kehon valmius vastata seuraavan päivän kuormitukseen heikkenee ja suorituskyky laskee. Sairastumisen seurauksena hermostollinen vireystila on yöllä lähes yhtä korkea kuin hereillä ollessa, koska sairastuminen on keholle stressi. 


Nämä ovat hälytysmerkkejä, joiden havaitseminen ilman teknologiaa voi olla mahdotonta, vaikka infektio ja riski sen levittämisestä olisi ollut olemassa jo päiviä.

 

Alla olevista kuvissa on esitetty hyvin palautuvan henkilön toipumisprosessi infektiosairaudesta. Sairastuminen tapahtui viikolla 11. Ennen viikkoa 11 oli jo havaittavissa muutoksia mm. sykevälivaihtelussa, mutta viikolla 11 muutokset olivat voimakkaampia: syke oli selvästi koholla, kehon valmius heikko ja unen palauttavuus kohtalaisella tasolla.

 

Toipumisaika oli pitkä. Viikolla 14 arvot olivat jo paremmat, mutta vasta viikolla 15 normaalit.

 

Palaudutehokkaasti.fi:n käyttämä laitteisto, Oura-älysormus, pystyy mittaamaan muutoksia edellä mainituissa kehon reaktioissa. Kun mittausjakso on tarpeeksi pitkä, normaalista poikkeavat muutokset näkyvät selkeästi ja nopeasti. Infektio aiheuttaa fyysisen riskin terveydelle, eristäytyminen työ- ja muista tärkeistä yhteisöistä psyykkisen riskin.

 

Muutimmekin nyt palautumista tukevan konseptimme vastaamaan poikkeusolojen vaatimuksia ja auttamaan taistelussa koronaa vastaan. Konseptimme on aina ollut etänä toteutettava, joten se on täysin virusvapaa! Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää.