Sunnuntai, Joulukuu 6, 2020, 20:00

 

 

Moni asiakkaamme on opetellut uusia tapoja tehdä työtään etänä ja etätyöarki on tuonut mukanaan hyvät ja huonot puolensa. Tässä muutamia havaintoja niistä käymiemme valmennuskeskustelujen sekä Ouran tuottaman mittausdatan pohjalta.

 

Etätyöhön siirtyminen on säästänyt aikaa mm. työmatkoissa, mutta sosiaalinen yhteys työkavereihin ja asiakkaisiin on muuttunut. Toiset kokevat, että työskentely kotona on tehokkaampaa, koska keskeytyksiä tulee vähemmän ja etäpalavereissa pysytään paremmin asiassa. Toiset taas kaipaavat työkavereidensa seuraa ja kokevat yksin työskentelyn ja etäpalaverit henkisesti raskaina - etenkin, jos tuntuu, ettei informaatio kulje niin hyvin kuin työpaikalla kasvotusten.  Koska työmatkoihin ja töihin lähtemisen valmisteluihin ei enää kulu aikaa, on moni pystynyt lisäämään uniaikaansa ja nukkumaan aamuisin pidempään, mikä tukee vireyttä ja jaksamista. Työpäivän tauottaminen sen sijaan unohtuu helpommin kotona työskennellessä, kun tuttu rutiini käydä kahvitauolla ja lounaalla puuttuu. Aivojen tarvitsemat lepohetket jäävät vähiin, mikä voi etenkin loppupäivästä tuntua väsymyksenä ja vaikeutena keskittyä, ja työpäivän jälkeen energiataso on matala. Taukojen puuttuessa myöskään keho ei saa tarvitsemaansa liikettä paikallaanolon vastapainoksi. Passiivinen aika etätyössä onkin monilla lisääntynyt selvästi. Osa on rakennellut kotiinsa seisomatyöpisteitä, mutta kaikilla tämä ei ole ollut mahdollista, tai asiaa ei ole tullut ajateltua sen enempää. Keho on ehkä alkanut muistutella liiallisesta istumisesta kiputiloina, tai arkiaktiivisuuden väheneminen on alkanut näkymään vaa´ assa ja vyötäröllä. 

 

Syöminen etätöitä tehdessä voi helposti muuttua välipalatyyppiseksi, koska työpaikkaravintolassa normaalisti syötävä täysipainoinen lounas puuttuu. Palautumista tukevan lounastauon tilalle on voinut tulla koneen ääressä ruoan hotkiminen, pitkin päivää jatkuva pieni napostelu tai syöminen on saattanut unohtua kokonaan. Verensokerin heittely kostautuu tyypillisesti väsymyksenä iltapäivällä ja vaikeuttaa syömisen hallintaa illalla. Mikäli työajan rajaaminen etätyössä onnistuu, säästyy vapaa-aikaa enemmän myös iltaan. Moni on kuitenkin kokenut työajan rajaamisen haastavaksi. Työpäivät ovat venyneet pitkiksi ja houkutus jatkaa töitä illalla on suuri, kun kaikki työhön liittyvä välineistö on kotona. Etenkin, jos harrastukset ovat vallitsevan tilanteen vuoksi tauolla ja vapaa-aikaan ei sisälly sellaista tekemistä, joka auttaisi irrottautumaan työstä myös henkisesti, vastapaino työlle jää vähäiseksi ja elpyminen työstä vaikeutuu. Kaikki tämä heijastuu palautumiseen ja unenlaatuun, vaikka unta määrällisesti tulisikin nyt aiempaa enemmän. 

 

Muuttunut arki on saattanut tuoda itsestä esiin uusia puolia ja kehittää itsetuntemusta. Toiset ovat kokeneet etätyön ja elämän rauhoittumisen tervetulleena, toisilla kuormitus on muutosten myötä kasvanut entisestään. Parempi itsetuntemus auttaa tekemään omaa hyvinvointia tukevia valintoja, ja kokeilemalla löytyy keinot, joilla tukea omaa ja yhteisön jaksamista myös muutostilanteissa. 

 

Mikäli haluat selvittää, millaisessa tasapainossa oma tai työyhteisösi kuormitus ja palautuminen tällä hetkellä ovat, autamme mielellämme.

 

Julkaisemme lähiaikoina blogille jatkoa palautumisen edistämisestä etätyössä.

 

Terveisin,

Palaudutehokkaasti-tiimi